Sunday, February 23, 2014

Goud voor Google

Wat is het toch weer genieten, die Olympische Spelen op tv. En hoewel ik meningen van anderen die de negativiteit benadrukken, respecteer, vind ik het toch vooral mooi om te zien hoe alle vertegenwoordigde landen er samen een groot evenement van maken. De Spelen zijn een poging om landen van over de hele wereld te verbroederen en alle problemen, die er ongetwijfeld zijn, even te vergeten.


Vaak realiseer ik me hoe blij ik ben dat ik in dit technologisch tijdperk leef en ook nu weer. Door de livestreams van de NOS (waarom ziet de gewone site er niet zo uit?) hoef je niks meer te missen. En het is bij uitstek de plek om nieuwe sporten te ontdekken. Van slopestyle tot kunstschaatsen, van curling tot schansspringen, ik kijk het allemaal. Ik heb zelfs een hele biatlon wedstrijd gezien, terwijl dat ik dat eigenlijk niet heel leuk vind. Maar ik ben er achter gekomen dat het niet uitmaakt welke sport er bezig is, omdat er vaak wel spektakel te vinden is. Met name tijdens de winterspelen zijn er veel sporten waar deelnemers kunnen vallen. Daar heb ik vaak een dubbel gevoel over, zeker nu ik onlangs de documentaire The Crash Reel heb gezien. Maar het hoort erbij.

Ter voorbereiding installeerde ik enkele weken voor het begin van de Spelen een app, waarvan ik dacht dat het de officiĆ«le was. De app was gemaakt door Samsung, moest lang laden en was eigenlijk een grote reclame bron. Later kwam ik erachter dat het niet de officiĆ«le betrof. Er zijn er eigenlijk twee: een programma en een uitslagen app, handig! Voor mij blijkt Google de handigste manier te zijn om de Spelen te volgen om een goed overzicht te krijgen van welke evenementen er allemaal op de planning staan. Via Google Now wordt ik op de hoogte gehouden van de dagindeling en wanneer ik een sport aanklik, krijg ik er meer informatie over op Google's site. Bijvoorbeeld waar het plaatsvindt, wie er mee doen en hoe laat het begint. Wanneer je een willekeurige atleet aanklikt, krijg je een overzicht van zijn of haar prestaties te zien, inclusief behaalde medailles. 






Handig en leuk voor de gebruiker, maar ook zeker voor Google. Door deze zogenaamde knowledge graph is het steeds minder vaak nodig een site te bezoeken, aangezien je alles op Google's site kan vinden. De gebruiker blijft dus langer op Google's eigen pagina, waar de advertenties zijn. Winst voor beiden

No comments:

Post a Comment